Online Business Media | de Volkskrant - Festivalgids - Online Business Media
2988
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-2988,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

de Volkskrant – Festivalgids

Volkskrant Facebook campagne

Over dit project

De Volkskrant is de nummer 1 kwaliteitskrant van Nederland. Intelligent, gezaghebbend en toegankelijk. De krant en volkskrant.nl zitten elke dag boven op het nieuws met scherpe reportages, diepgaande interviews en indrukwekkende fotografie. In het weekend is er extra veel om van te genieten met Volkskrant Magazine en Sir Edmund. Lezers van de Volkskrant zijn betrokken, nieuwsgierige mensen en geïnteresseerd in de wereld om hen heen. Levensgenieters die houden van kunst en cultuur, literatuur, wetenschap en politiek. Naast het uitbrengen van de (digitale) krant, heeft de Volkskrant een gerenommeerde webwinkel die aansluit op de wensen van hun lezers; ofwel de levensgenieters. In de webwinkel kun je de mooiste natuurroute door Chili boeken, gave muziekdocu’s aanschaffen of kaarten voor een festival bestellen.De Volkskrant bracht een ware gids uit met aanbevolen festivals en recensies over deze festivals.

Ter promotie van de Festivalgids en de mogelijkheid om festival kaarten te bestellen via de Volkskrant, is er via Facebook een marketingcampagne uitgerold.  

 
Doelstellingen:

* Awareness creëren voor de webwinkel van de Volkskrant.
* Het verhogen van de traffic naar de webwinkel.
* Klantonderzoek verrichten door zoveel mogelijk aantal stemmen te genereren.
* Leads verzamelen.
* Engagement verhogen op de Facebook-pagina van de Volkskrant.


Oplossing:

Om via een genuanceerde manier de (potentiële) doelgroep te benaderen via Facebook, is er een stemmodule ingezet. Facebook-gebruikers hadden de mogelijkheid via de Facebook-app hun stem uitbrengen op hun favoriete festival om zo kaarten te winnen voor het festival ‘Best Kept Secret’. Via deze actie werd men er bewust van gemaakt dat de Volkskrant ook de kaarten van verscheidene festivals verstrekt. Tevens is er na het meedoen met de actie,  een call to action geweest om deelnemers naar de webwinkel te verwijzen. De binnengekomen stemmen zijn uiteraard leads uit marketing effort en kunnen worden opgevolgd door de sales afdeling. Daarnaast is het voor de Volkskrant zeer interessant om te weten welke festivals hun online doelgroep graag zouden willen bezoeken.

 

Resultaat:

De lancering van de campgne vond plaats in mei, zo vlak voor het festival seizoen begint. Uit verschillende onderzoeken bleek dat in de mei de meeste festival kaarten worden verkocht.
De kosten per MQL (marketing-qualified lead) zijn gemiddeld tot laag ten opzichte van voorgaande campagnes. Ook het engagementratio, het doorklikratio en de kosten per klik zijn gemiddeld tot laag. Met deze behaalde resultaten is deze campagne als succesvol bestempeld. 

 

Branche:
Uitgeverij & Krant
Tags
Facebook actie, Facebook advertentie, Facebook app, Facebook Marketing, Fanbooster, Festival, Festivalgids, Marketing campagne, Volkskrant