Online Business Media | Hoe Dixons Pasen aangreep voor haar marketingcampagne
Facebook marketing Pasen
2583
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-2583,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Dixons – Pasen

Facebook marketing Pasen

Over dit project

‘De wereld waarin we leven verandert continu. Niet alleen wat betreft producten, maar ook op het gebied van verkoopmethodieken’, zo volstaat de visie van Dixons. Door de digitale revolutie worden nieuwe wegen gevonden om de continue toestroom, van steeds sneller vernieuwend aanbod zo efficiënt mogelijk van fabrikant bij consument te krijgen. Dixons heeft dit afgelopen jaar duidelijk gemerkt. Zij transformeren zich dan ook van een offline- naar online shop en zullen verdwijnen uit het straatbeeld. Facebook werd en wordt ingezet om awareness te creëren, haar community online te vergroten en leads te verzamelen. De aanloop naar Pasen werd vorig jaar op een unieke manier aangegrepen.

 
Doelstellingen:

* Awareness creëren voor voor zowel de merken en producten die zij verkopen als voor Dixon.
* Het genereren van nieuwe leads om deze voor online retargeting te gebruiken.
* Het stimuleren van traffic naar de fysieke winkels.
* Het vergroten van de community.
* Engagement verhogen op de Facebook-pagina.

 

Oplossing:

Voor de retail is het voorjaar en zeer belangrijke periode. Voornamelijk de food-, doe-het-zelf-, en woning en interieursector zien een grote stijging in verkoopcijfers in de aanloop naar Pasen. Marketingcampagnes vliegen je om de oren vanuit deze hoek. Dixons besloot de uitdaging online op te zoeken om haar klanten en prospects te bereiken en koos als marketingcommunicatiekanaal voor Facebook. De campagne moest de funfactor bevatten, in paassfeer zijn en een verrassend effect hebben.

 

Resultaat:

De campagne bleef onder de doelgroep zeker niet onopgemerkt! De geheime ingrediënten van dit succes zijn:

  • de simplistische opbouw van de campagne.
  • op het juiste tijdstip berichten publiceren via advertenties en tijdlijn wanneer de meeste fans online zijn.
  • aansprekende content te kiezen die aansluit op de doelgroep.

Door doelstelling te koppelen aan de campagne, werden de resultaten meetbaar. Denk hierbij aan boven het gemiddeld engagementpercentage te scoren op een bericht, een vooraf gesteld aantal leads te werven en traffic in de winkel te meten dat via Facebook is gestimuleerd. Ook het aantal nieuwe vind-ik-leuks voor de pagina na aanleiding van campagne gerelateerde berichten kan zo’n doelstelling zijn.
Voor Dixons was deze campagne zeker een succes, omdat de campagne een omvangrijk bereik had gecreëerd bij de juiste doelgroep op Facebook. Daarnaast is de gecreëerde awareness  gemeten tijdens de retargeting via e-mailmarketing (open- en click trough rate) en op de website (interactie via web analytics). Ook is een schatting hoeveel personen na het zien van jouw advertenties zich deze nog kunnen herinneren inzichtelijk via Facebook.
Uit bovenstaande metingen blikt Dixons terug op campagne waarbij het ROMI (return on marketing investment) zeker positief is en Facebook-marketing zijn effectiviteit heeft bewezen.

 

Branche:
Retail
Tags
Easter, Facebook actie, Facebook app, Facebook Marketing, Pasen